Werktroepen, een uitzonderlijk stel militairen

Wij leven in een wereld, waarin mechanisering en automatisering een cruciale rol spelen bij de logistieke ondersteuning van welke activiteit dan ook. Inmiddels is robotisering aan een opmars bezig. En met name in het ‘domme’, fysiek zware en vuile werk wordt in toenemende mate van deze technologieën gebruik gemaakt. Kennelijk is de mens toch (al is het maar plaatselijk en tijdelijk) vervangbaar.

Er was ooit een tijd, dat hier echt anders over gedacht werd. Logistiek was toen vooral nog een activiteit waar juist de beschikbaarheid van mankracht van groot belang was. En dan was het toch ‘makkelijk’ dat het Ministerie van Defensie dankzij de dienstplicht (en niet te vergeten de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog) kon beschikken over grote aantallen jonge en daardoor vaak fysiek sterke mannen.

In deze publicatie wordt aandacht besteed aan deze bijzondere groep militairen. Vaak stonden zij bekend als raddraaiers en het schuim der natie. Maar er is ook een andere kant. Geuzennamen als de “Werkpaarden”, de “Lieverdjes”, de “IJsselberen”, de “Buffels”, de “Leeuwen”, de “jerrycanslingeraars” en de “beukers” zijn het bewijs dat deze militairen hun mannetje stonden op hún vakgebied.

Zij blonken niet uit in tactisch optreden, zij waren niet het visitekaartje van de Koninklijke Landmacht, maar het was wel een wonderlijk stel voor wie naast verwondering ook bewondering en waardering bestond. Hun verhaal of liever gezegd het verhaal over hen, verdient een plaats in de geschiedschrijving van het Regiment Bevoorradings- en Transporttroepen.

Veel officieren en onderofficieren zullen volmondig toegeven dat werktroepeneenheden in de wereld van het leidinggeven de Champions league vormden.

Veel dank is verschuldigd aan de Stichting Historische Collectie Bevoorradings- & Transporttroepen en een aantal commandanten van 146, 646 en 647 Werktroepencompagnie en aan al die personen, die in het verleden hun soms persoonlijke archieven zorgvuldig hebben bewaard en hebben overgedragen. Een bijzonder woord van dank is op zijn plaats aan maj bd Bob Cats en kol bd Maarten de Jongh Swemer. Zij zagen als eersten in ons regiment het belang in van geschiedschrijving. Zonder hun initiatieven, persoonlijke betrokkenheid en doorzettingsvermogen, was deze publicatie nooit tot stand gekomen.

22 antwoorden
  1. J.A.C. Slingerland
    J.A.C. Slingerland zegt:

    Wederom een geweldige prestatie van Piet IJntema ! Dankje wel. Op dit moment schrijft een student van de UVA (die door mij en Willy Engelmann wordt begeleid) een studie over de voorloper van de AAT, het Korps Motor Dienst. Een andere student van de Radboud Universiteit te Nijmegen schrijft onder onze begeleiding een belangrijk deel van de regimentsgenealogie. Kortom, veel activiteiten, dus. Wie schrijft er eens wat over het Spoorwegvervoer ? Of de Vaartuigendienst (AAT) ? Ben benieuwd.

    Beantwoorden
  2. Hans van de Gender
    Hans van de Gender zegt:

    Bij het lezen van deze publicatie kwamen er weer allerlei herinneringen boven van mijn tijd als groepscommandant bij 146. Als jonge KMS-er werd je bij de werktroepen geplaatst om z.g.. ‘man-handling’ op te doen. Mijn tijd bij de Buffels was zeer leerzaam en heeft een goede basis gelegd voor de rest van mijn carrière.

    Beantwoorden
          • Hans van de Gender
            Hans van de Gender zegt:

            Ik hoop niet dat je het erg vindt dat er geen belletje gaat rinkelen bij jouw naam. Ik heb ruim 38 jaar bij Defensie gewerkt en met vele soldaten, dus ik kan niet alle namen onthouden hebben. Heb je bij mij in het peloton gezeten?

          • paul. dorland
            paul. dorland zegt:

            Goedemorgen. Hans. Het is ook niet erg dat je mij niet meer kunt herinneren. Volgens mij was je onze commandant van het peleton waar ik in zat. We hadden ook onze Vaandricht, als ik mijn goed herinner was deze man diestplichtig en een afgestudeerde veearts. IK weet nog wel, ik was nieuw kwam uit de opleiding in Den Bosch [ Isabella kazerne] en daar zat de vaandricht bij de Com. Commandant op kantoor om kennis te maken. deze vaandricht rookte pijp en had z,n echte snor die de fanatieke officieren hadden, we dachten ik althans dat zal wel een zware tijd worden met deze vaandricht , nou dat viel echt mee met deze vaandricht, een echte gezellige stip. Mijn diesttijd heb ik met goede herinneringen beleeft. Oke , groetjes van mij .

  3. Hans Bovendeert
    Hans Bovendeert zegt:

    Begonnen als groepscommandant bij de Buffels in Ermelo. Stoomcursus ‘omgangsvormen’ erop of eronder.
    Als Sgt van de dag nooit saai

    Beantwoorden
  4. René Brouwers
    René Brouwers zegt:

    Ook groepscommandant in de jaren 1985 – 1987 geweest. Direct vanuit KMS geplaatst. Mijn PS toen was Spekking. Veel geleerd, hard werken. Denk aan oef Dunsen bv. Veel mensenkennis opgedaan. Was toch apart slag volk.

    Beantwoorden
  5. dorland.p.
    dorland.p. zegt:

    Veel beleeft bij de buffels.Eerste opdracht of oefening hoe je het ook noemen wil was medicamenten en medische apparatuur laden in De Bilt . Deze moesten naar het complex in Putte of Putten in Brabant .Op weg naar brabant waren ze verkeert gereden en toen waren we opeens in Belgie.Daar in Putte weer de spullen weer gelost.Dan jerrycans vullen op het complex in Austerlitz ( zeist ) .als ik zo eens schrijf denk ik ben ik nou de enige Buffel met deze herinneringen ,waar blijven de anderen Buffels.

    Beantwoorden
  6. Pieter Diesveld
    Pieter Diesveld zegt:

    Pieter Diesveld, ik weet niet of dit de zelfde club is waar ik bij gediend heb, ik was gelegerd in in kamp Mill N.Brabant, en heb mijn steentje bijgedragen in Nistelrode 1 en 2 , Wanroy en nog meer plaatsen. Dit was in de periode 1958-1959

    Beantwoorden
  7. G. Cornelisse
    G. Cornelisse zegt:

    Zelf bij de 646 (De Lieverdjes) gezeten. ik ben van lichting 78-5 en heb een bijzonder mooie tijd gehad in de Oranje Nassau kazerne. Mee gedaan aan REFORGER in de winter van 78/79 in de haven van Amsterdam. Samen met de 647 op kamp Heumesoort gezeten in Nijmegen om het tentenkamp op te bouwen voor de militaire deelnemers. Het was oorlog tussen de 646 en de 647. Het hele land doorgereisd met 3 tonners en VW transporters van de Intendance en gewoon iedere KM declareren! Wij waren de best betaalde dienstplichtigen in het land. Zelfs in Kudelstaart gezeten om daar een jachthaven voor militairen op te knappen in een oud fort.

    Beantwoorden
  8. Hans de Best
    Hans de Best zegt:

    Toch wel een zware tijd gehad in Rooswijk. Was in mijn tijd 60/6 nog en militair strafkamp waar soldaten naar toe moesten van allerlei legeronderdelen als straf. Het regime was ook daarop ingesteld. Het harde werken was niet zo een probleem maar zoals op een andere site is vermeld dat het veel voorkwam dat Defensie-burgerpersoneel zoals in Zaandam( A.I) ons het rotwerk lieten doen. Wapens ontvetten met PX 10. Als we maar 5 minuten te laat uit de kantine kwamen stonden ze al bij de Adjudant te klagen. De soldaten willen niet werken…

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Reageer ook via Facebook.